Ervaringen van gebruikers

Hieronder leest u een aantal ervaringen van gebruikers van L2S. We willen deze reeks graag aanvullen met meer authentieke reacties en zoeken daarvoor vooral nieuwe aspecten die hieronder nog niet zo genoemd worden. Voelt u zich aangesproken: laat het ons weten en stuur ons even een e-mail!

“Nadat ik eerder o.a. een heel duur programma had geprobeerd, heb ik nu al enige tijd uitstekende ervaringen met L2S. De prijs-kwaliteit verhouding is zeer gunstig. De kwaliteit is prima ten opzichte van veel duurdere pakketten die daarnaast ook nog erg log zijn in gebruik. De instellingen worden gebruikersvriendelijk en overzichtelijk gepresenteerd. Het programma doet wat het moet doen.
Voor mij belangrijk is het traploos verstellen van de stemsnelheid en het daarbij synchroon lopen van stem met de meelopende accentuering (meeleescursor). Beide uitstekend. De werkbalk is altijd zichtbaar, maar nooit storend, en is ook nog in te stellen. Je kunt een perfecte mp3 maken van de teksten: ideaal om zelf grote lappen tekst in de auto door te nemen!
Mijn dochter (dyslectie) vindt het fijn werken met L2S. Als de stem te monotoon is kun je met verschillende leestekens in je tekst aanpassingen maken aan de hoogte van de stem (aan het eind van de zin, of bij een komma bijvoorbeeld). Als leerkracht in basisonderwijs en voorgezet onderwijs kan ik dit pakket aanbevelen voor leerlingen met dyslectie, maar ook voor leerlingen die moeite hebben met (snel) lezen. De (online) installatie is vlot en makkelijk. De uitleg daarbij is niet langdradig en to the point.
Over de service van Visiria ben ik meer dan tevreden. Direct en snel contact, en daarbij behulpzaam.”
Duke Varga, docent bovenbouw PO / onderbouw VO

“Ik gebruik L2S in mijn praktijk voor remedial teaching en vergoede dyslexiezorg ‘de Vlieger’ in Veendam. Ik kan het aanraden aan scholen die geen compenserende middelen hebben. Het programma biedt veel en is betaalbaar! En, wat voor mij belangrijk is, het is eenvoudig om te gebruiken. Nogmaals: ik ben enthousiast!”
Gea Mollema

“Nadat bij onze zoon dyslexie was vastgesteld werd hij al snel geconfronteerd met het feit dat het leren van toetsen voor hem moeilijker was dan voor de meeste andere kinderen. Als ouders konden wij hem uiteraard helpen, echter niet altijd op het moment dat het hem uitkwam. Hij wilde graag onafhankelijk van zijn ouders kunnen leren en daar bracht L2S de uitkomst. Van veel methoden konden we de samenvatting downloaden en omzetten met SkanRead of we scanden de meegebrachte bladen zelf, waarna hij op elk gewenst moment kon leren. En met groot succes, de resultaten waren prima en hij voelde zich onafhankelijk van ons, waardoor hij beter in zijn vel kwam te zitten. Nu hij naar de middelbare school gaat breiden we L2S met extra stemmen uit, zodat hij ook daar op zijn eigen manier kan leren met hopelijk net zulke goede resultaten.”
Amira en John

“Marije gebruikt L2S via de proefversie al een tijdje en vindt het fijn om er mee te werken. We bestellen het nu dus. Eerder heeft ze met een ander duur programma gewerkt. Dit werkt prettiger en is handiger en is kindvriendelijk in gebruik. Ga zo door!”
Fam. Hakkesteegt

“L2S was gemakkelijk te installeren. De nieuwsbrieven zijn nuttig, vooral daar waar het bijzonderheden binnen het pakket betreft, uitspraak aanpassen etc. Bij mijn vragen was er een prima service. L2S gebruik ik om Word bestanden voor te laten lezen voor een kerklid die bijna blind is. Hij is zeer tevreden over de kwaliteit. Ik ben zeer tevreden over de werking van L2S en kan ieder die te maken heeft met slechtzienden dit programma aanraden.”
Cor Everaars

“De installatie verliep vlot. Handleiding en berichten hebben we nauwelijks gelezen, het systeem functioneerde prima. Onze dochter kan niet lezen en gebruikt het programma. Zij heeft eigenlijk wel liever dat wij het haar voorlezen. Maar ja, dat lukt niet altijd – en dan is L2S een prachtig alternatief. Mooi dat L2S ook werkt bij touchscreens.”
Jans de Koning

“SkanRead is een mooie plugin voor L2S, wel even experimenteren met de resolutie, mede afhankelijk van de kwaliteit van het origineel. De uitvoer naar WORD heeft als voordeel dat na de scan de opmaak verder kan worden aangepast en bewerkt. De leerlingen zullen met L2S en SkanRead zeker goed vooruit kunnen.”
Pieter Blok

“… In één woord, u hebt mij een geweldige programma geleverd, Ik had het 100 jaar eerder moeten hebben, gefeliciteerd met zoiets moois. Van nature ben ik nog steeds een techneut die ook nog een perfectionist is. Ik krijg het dan ook nog niet voor elkaar om bij de naam Cees, hem Kees te laten zeggen. Als daar een oplossing voor is, dan hoor ik dat graag van u …. (Natuurlijk kan dat – we hebben die oplossing snel aan hem doorgegeven! – red.)”
Cees Meier

“Mijn persoonlijke reactie: ik heb vooral individueel met het programma gewerkt en aan ouders/team/leerkrachten de verschillende (op school aanwezige) ICT-software laten zien en toegelicht. L2S is een mooi programma en onderscheidt zich van sommige andere programma’s vooral door de gebruiksvriendelijkheid. Er verschijnt één werkbalk en of je nu in Word of op Internet werkt of in een PDF-document, de werkbalk blijft altijd zichtbaar en er kan direct mee gewerkt worden.”
Margriet van der Tuin

“Ik ben nu op een school en heb daar zojuist L2S helemaal werkklaar gemaakt. In ditzelfde gebouw zit ook nog een tweede basisschool. Op deze school zit een leerling in groep 7 die al 2 jaar gebruikt maakt van een ander programma. Ik heb hem gevraagd om bij ons op school zijn mening te geven over L2S. We hebben een blad gescand met de (gratis) PDF-Xchange Viewer. Hij verbaasde zich over het gemak van het scannen op het kopieerapparaat en de snelheid daarvan. Het openen van L2S en het naar voren halen van het gescande werkblad gingen zo snel dat hij bijna sprakeloos was. Toen hij ook nog zo gemakkelijk de woorden kon invullen die meteen voorgelezen werden, werd hij helemaal enthousiast. Vooral het gebruiksgemak vindt hij geweldig. Ook dat hij met L2S niet vast hoeft te zitten aan één werkstation (het is op ons hele netwerk aan te roepen). Voor mij een reden om nog meer scholen te vertellen over dit programma!”
Margriet van Heemskerken

” .. Sinds dit voorjaar kan ik slecht lezen en schrijven. Tijdens een operatie had ik een beroerte. Sindsdien las ik hoogstens met moeite twee zinnen. Vorige week zag ik L2S en ik ben erg enthousiast! Ik kan weer e-mail, berichten, brieven, websites, etc. lezen en verzenden. Ik kan zelfs artikelen scannen en er naar luisteren, en dat in het Nederlands en Engels. Voor mij is dit geweldig! Hartelijke groet,”
Michael Verwaay

“… Zoals beloofd de reacties binnen ons team. De collega’s vinden het programma: gebruiksvriendelijk, goede prijs/kwaliteitverhouding, zowel in de RT als in de groep toepasbaar, in de bovenbouw kunnen de zwakke lezers de teksten van Taaltrapeze en WO-vakken voor laten lezen (nadat de teksten zijn gescand). In de onderbouw kunnen er ook woordrijen mee geoefend worden. Spellingwerk kan ook gemaakt worden met L2S, door het voorlezen na elk woord en eventueel elke zin kunnen veel fouten door de leerling eruit gehaald worden. De woordvoorspeller is een handig hulpmiddel bij het stellen.”
D. ter Welle

“L2S leest het goed voor en leest de fouten goed
Als ik taal doe heb ik altijd L2S aan”
Groeten Janka uit groep 5

“Onlangs hebben wij uw programma L2S gedownload. We hebben het gedemonstreerd tijdens een van onze inloopbijeenkomsten. Wij zelf zijn zeer enthousiast over dit programma. En ook de ouders die wij hebben laten kennis maken met L2S waren er goed over te spreken. ”
Balans – Flevoland

“We hebben net de proefwerkweek achter de rug. Twee leerlingen hebben gebruik gemaakt van de L2S spraaksoftware en dat is heel goed gegaan. Tot nu toe is gebruik gemaakt van Nederlands, Engels en Frans. De uitspraak is uitstekend. Het is een zeer klantvriendelijk programma en de leerlingen konden er goed mee overweg.”
Eveline van den Boogaard – College Hageveld

“Vandaag met een DX-leerling uit groep 8 van het speciaal onderwijs gewerkt met het schrijven van een gedicht in combinatie met L2S. Ging perfect. Na ieder getypt woord las “Claire” in een rustig tempo het woord voor en het mooie was dat Jan nu ook hoorde wat hij (fout) schreef. Hierdoor kon hij direct na het typen van een woord zichzelf corrigeren. Deze jongen heeft ook veel problemen met zijn handschrift en nu had dankzij jullie programma en de spellingscontrole binnen no-time een gedicht op papier staan.”
Anoniem

“Ewout heeft nu voor de tweede keer gewerkt met L2S en die vond het storend dat behalve alle getypte woorden ook de hele zin nog een keer herhaald wordt. Dan kan hij niet snel genoeg werken. (leerling groep 8 speciaal onderwijs +DX). In het menu Lezen heb ik nu “woord en zin” vervangen door alleen “woord”. Nu is het goed. Nu ik dat weet heb ik voor hem een eigen profiel aangemaakt, zodat hij steeds wel de woorden per stuk hoort, maar niet meer de hele zin nog een keer.”
Begeleider van Ewout

“Ben (brugklas Technasium , hoogbegaafd, DX en ADHD) heeft Claire meteen aan wat testen onderworpen. Zijn eerste reactie was om allerlei woorden express fout te typen en omdat hij zo slim is, waren er ook een aantal woorden die ze toch correct las, omdat de uitspraak hetzelfde is. Heel bijzonder vond ik dat hij ook moeilijke zinnen liet voorlezen uit zichzelf zoals “de kat krabt de krullen van de trap”. Maar natuurlijk las Claire dit moeiteloos voor. Ben is echter niet voor één gat te vangen en hij surfde naar www.leukespreuk.nl en liet Claire voorlezen: Scheveningse schaapscheerders scheren scheveningse schapen met scheveningse schaapscheerderscharen. Ze is met lof geslaagd en Ben is om. Ook de moeder van Ben die even naar het programma kwam kijken. Zij willen jullie programma nu ook voor thuis aanschaffen.”
Begeleider van Ben

“Zoals gezegd zien de collega’s van onze school veel mogelijkheden om het programma in te zetten. In overleg met de ICT-er en de directie moet nu gekeken worden of er voldoende budget is om het programma aan te schaffen.”
H. de Boer

“Kim, een dyslectisch meisje uit groep 5, heeft een gedichtje uitgetypt en voor haar was het wel prettig dat de hele zinnen achteraf werden voorgelezen, want zij heeft ook nog ADD (problemen met aandacht en concentratie). Kim vergeet soms stukjes van de tekst te typen en hoort nu zelf dat de zin niet loopt. Daarnaast geven de rode kringeltjes natuurlijk ook visueel aan dat er iets in de spelling niet klopt. Maar vooral voor het schrijven van goedlopende Nederlandse zinnen is L2S een aanwinst in mijn praktijk.”
Begeleider van Kim

Ga verder